Řešený prostor obce bezprostředně navazuje na severovýchodní část předměstí Žatce, na které je napojeno nadřazenou silnicí II. Třídy vedenou ze směru od Bitozevsi a Břvan. Silniční tahy vyšší kategorie Staňkovice míjejí na severu (silnice I/7) a na západě (silnice I/27). Oba tyto tahy silnice II/250 křižuje a umožňuje tak výhodný kontakt na velká sídla v Poohří a v pánevní oblasti. Vysoký podíl přepravních vztahů je směrován zejména na Žatec.
Síť doplňkové sítě není příliš rozvětvená a je vytvořena pouze v údolí řeky Ohře, kde zpřístupňuje drobná sídla vesnického typu. Severně a východně od obce chybí. Souvisí to s existencí rozsáhlého prostoru vojenského letiště Staňkovice, jeho plocha zaujímá katastry čtyř obcí. Hlavní přístup do letištního areálu je od silnice I/78.
Železniční doprava je ve vnějším zájmovém území zastoupena tratěmi č. 160 Obrnice – ‚Zatec – Plzeň a č. 120 Praha – Chomutov. Obě tratě nemají k řešenému prostoru vzhledem ke značné dostupnosti mimořádný vztah, zejména pak když byla na trati č. 160 zrušena zastávka Tvršice.
Letecká doprava má ryze vojenské využití a k civilnímu sektoru nemá v současnosti žádnou vazbu.
Průzkum dopravní sítě byl proveden podle funkce jejích složek v členění na sítě vnějších státních silnic, místních komunikací, železniční dopravy a ostatní dopravy. Intravilánové úseky silničních tahů jsou zahrnuty do stati o místních komunikacích.
Síť vnějších silnic je v řešeném území obce zastoupena pouze jedním tahem nadřazeného systému regionálního charakteru, kterým je silnice II/250 a jednou doplňkovou silnicí třetí třídy III/2501.
Silnice II/250 Žatec – Staňkovice – Bitozeves – Břvany – Raná je začleněná podle kategorizace SSF Praha do skupiny silnic II. Třídy a kategorie S 9,5/80 (výhled).
Podíl nákladní dopravy činí 46%m v roce 1985 – 54%.
Technický stav silnice je vyhovující a odpovídá dopravní zátěži. Šířka vozovky dosahuje 6-7 m.
Na trase se vyskytuje jedna dopravní závada – v prostoru mostku přes potok Hutná má poloměr směrového oblouku nevhodné parametry.
Silnice II/250 propojuje obec Staňkovice s městem Žatec a prostřednictvím tahu I/7 má vazbu na Louny.
Silnice III/2501 Staňkovice – Tvršice – Lišany – Postoloprty propojuje obec s Tvršicemi a ostatními vesnicemi údolí Ohře. Má charakter lokální silnice a plní funkci obsluhy území. Dopravní intenzita je na trase minimální a nedosahuje 30 voz-hod. Kategorie silnice odpovídá skupině S 7,5/60. Šířka zpevněné části vozovky má hodnotu zhruba 5 m. Na trase nejsou mimo intravilán obce evidovány výrazné dopravní závady.
Síť místních komunikací je v obci tvořena:
Nejvýraznějším dopravním prvkem v území je průtah silnice II/250. Na území obce vstupuje ve směru od Žatce za potokem Hutná a pokračuje pravostranným obloukem do centra Staňkovic. Zde se úrovňově křižuje s průtahem silnice III/2501, vedeným na jih do Tvršic. Dále trasa pokračuje ve směru k mateřské a základní škole, kde se na ní napojují obslužné komunikace, vedené k zemědělskému areálu a bytové zástavbě na jihu sídla. Průtah opouští zastavěnou část obce při jeho severovýchodním okraji.
Silnice II/250 odpovídá v zástavbě funkční třídě sběrné komunikace B2, šířka zpevněné části vozovky je proměnlivá. Povrch krytu komunikace je v dobrém technickém stavu. Přehled dopravních závad na trase:
Průtah silnice III/2501 je obcí veden v krátkém úseku ve směru na Tvršice. Odpovídající funkční třídě sběrné komunikace typu B2. Šířka vozovky dosahuje zhruba 6m a je v dobrém technickém stavu. Dopravní závady nevykazuje.
Významnou místní obslužnou komunikací je ulice vedená centrem v severním souběhu s průtahem. Její hlavní funkce spočívá ve zpřístupnění zem. areálu ze silnice II/250. Volná šířka části komunikace je v rozmezí 8-15m, úsek v rodinné zástavbě má šířku zpevněné vozovky 6m. Povrch MK je vlivem intenzivních pojezdů nákladní zem. dopravy silně narušen a vyžaduje rekonstrukci.
Komunikační přístup k lokalitě bytové zástavby MK o šířce vozovky 5m je ukončen slepě u řadových garáží v jižní části obce. Jednotlivé vstupy k bytovým objektům mají šířku 3m a pro oboustranný provoz nevyhovují.
Řešené území není v současné době bezprostředně napojeno na železniční síť. Zastávka ČD Tvršice na trati č. 160 byla zrušena. Nejbližší stanice je ŽST Žatec, která je vzdálena od obce zhruba 2 km.
Z průzkumů v obci vyplývá, že je ve výhledu žádoucí obnovit původní zastávku ČD Tvršice.
Pěší cesty – trasy pro chodce sledují místní komunikační síť. Chodníky mají šířku v průměru 1,5m, pěší trasa podél zástavby v křižovatce u autobusové zastávky vyžaduje rekonstrukci.
Zemědělské cesty – jsou napojeny přímo z průtahů státních silnic nebo ze systému místních komunikací. Mají povrch buď nezpevněný nebo částečně zpevněný drceným kamenivem. V sezóně využívá zemědělská doprava stávající síť MK.
Hromadnou dopravu osob zajišťují v řešeném území autobusové linky:
Hlavní přepravní vztahy jsou vázána na Žatec. Autobusová obsluha obce vyhovuje jejím požadavkům.
Vyšší dopravní vybavenost je lokalizována v Žatci, obec nemá čerpací stanici PH. Ve Staňkovicích provozuje živnost autoservis Kutřín a autodoprava v areálu zemědělských objektů.
Z objektů a ploch klidové dopravy jsou ve Staňkovicích zastoupeny parkoviště a řadové garáže.
Kapacitní parkovací prostory v centru obce postrádá, jednotlivá stání jsou přičleněna k objektům občanské vybavenosti (potraviny, administrativní budova zemědělského areálu).
Řadové garáže jsou lokalizovány ve třech místech:
Obec v současnosti eviduje zhruba 20 žádostí o výstavbu garáží. Přehled závad a požadavků na objekty a ploch y klidové dopravy:
Hlukové vlivy dopravy byly vyhodnoceny podél průtahu silnice II. Třídy II/250. Podkladem pro výpočet polohy izofon bylo celostátní sčítání dopravy z roku 1990, jehož zpracovatelem byla SSF Praha. Výpočet byl proveden podle metodických pokynů pro navrhování SÚ z hlediska ochrany obyvatelstva před nadměrným hlukem z dopravy z r. 1979 a jejich příloh č. 1-5 z roku 1984. Číselné vyjádření přístupné hlukové hladiny bylo stanoveno na základě platných hygienických předpisů.
Výpočet:
- číslo sčítacího úseku - 4-2560 silnice II/250
X= F1.F2.F3.n = 2,6 . 1 . 104 = 287
= 3,6 . 1 . 104 = 397
Y= 10 . logX + 40 = 64,6 dB (A)
= 66,0 db (A)
d1 pro 50dB (A) = 62 m
d2 pro 50db (A) = 73 m (terén pohltivý, H=2m)
Řešený prostor je z dopravního hlediska poměrně stabilizován. Sídelním útvarem prochází silnice II. Třídy s dopravní intenzitou nedosahující 2000 voz/den. Dopravní závady na průtahu lze eliminovat ne příliš nákladnými směrovými úpravami. Výhledové vyvedené dopravy mimo obce zřejmě není a ani nebude – pokud nedojde k zásadnímu nárůstu dopravní zátěže – žádoucí. Zkušenosti z obdobných případů ukazují, že obce budováním obchvatů výrazně ztrácejí na atraktivitě. Sídelní útvar postrádá parkovací plochu v obci k centru vybavenosti a odstavné plochy u bytovek.
Závěrečná doporučení pro návrh se opírají o výsledky průzkumové části dokumentace, které byly doplněny o požadavky a potřeby obce. Jsou podkladem pro stanovení územních a hospodářských zásad územního plánu. Návrh ÚpnSÚ by měl řešit:
respektovat skutečnost, že areál vojenského letiště bude mít v území docela jinou funkci. Význam účelové komunikace při SV okraji obce pak zřejmě výrazně vzroste. Podmínkou je koordinace dopravně-urbanistických záměrů na území obce a v prostoru letiště.
OBECNÍ ÚŘAD
pondělí a středa
8:00 - 11:00 a 12:00 - 17:00
SBĚRNÝ DVŮR
pondělí a středa
8:00 - 11:00 a 12:00 - 17:00
každá lichá sobota
9:00 - 12:00
KNIHOVNA
pondělí a středa
15:00 - 17:00
každá lichá sobota
10:00 - 12:00
Obec Staňkovice
Postoloprtská 8
439 49 Staňkovice
Telefon:
+ 420 415 721 040
+ 420 721 908 553
E-mail:
podatelna@stankovice.cz
obec@stankovice.cz
IČO:
00556432
Číslo účtu:
16125481/0100